Commissies door gemeentebestuur volkomen genegeerd.

Op 13 juni 2016, over deze onderwerpen: Commissies, Het GITHO

Bibliotheek uitleenposten Kessel en Bevel gesloten zonder advies commissie.
Uitbreiding lessenpakket GITHO genomen voordat commissie haar advies had kunnen geven.

• Kom ies hie

De titel leest misschien wat raar, maar dat is gewild. We hebben in onze gemeente nogal wat commissies van wie verwacht wordt dat ze, voor de inwoners van Nijlen belangrijke kwesties, grondig bestuderen, bespreken en adviezen formuleren.

Dat is geen overdreven luxe, want in een gemeenteraad kan men nu eenmaal niet alles ten gronde uitspitten, net als men in het nationale parlement de technische debatten eveneens overwegend in de verschillende commissies voert. Om tot degelijke beslissingen te komen doet men in die commissies beroep op de praktische kennis en ervaring van mensen zonder dat politieke kleur of voorkeur daar een doorslaggevende rol in speelt. Doel is immers een probleem objectief te analyseren en een al even objectieve oplossing te adviseren. Het blijft uiteraard voluit de bevoegdheid van de gemeenteraad en het gemeentebestuur om dat advies te volgen of simpelweg naast zich neer te leggen. In een democratie heeft men ook het recht om domme beslissingen te nemen. Belangrijk voor de transparantie en het streven naar deugdelijk bestuur is wel dat het de adviezen bij de bespreking naar voor gebracht worden, zodat de verantwoordelijkheid voor minder gelukkige beslissingen tegen de analyse en adviezen van experten in, ondubbelzinnig kan toegewezen worden. Bevoegdheid zonder verantwoording is wat men meestal in dictaturen ziet en verantwoordelijkheid zonder bevoegdheid drijft uiteindelijk de meest evenwichtige mens naar de waanzin.

Commissies hebben dus alleen maar zin als ze er ook in slagen om een advies geformuleerd te krijgen voor er een beslissing genomen wordt. Dat is in onze gemeente niet bepaald evident. In enkele recente dossiers zoals o.m. bij de uitbreiding van het lessenpakket van het GITHO was de beslissing door het schepencollege al genomen voor het advies terzake was doorgenomen. Ook wat het beheer van bibliotheken en hulpbib's (in Kessel en Bevel) betreft is nu kennelijk weer een beslissing gevallen zonder dat de commissie die hierover een advies moest uitbrengen haar taak heeft kunnen doen. Dat is op zijn minst merkwaardig want in de beleidsnota terzake stond dat men eerst wilde nagaan hoe de bibliotheek van Nijlen na de werkzaamheden zou functioneren om dan over de overige bib's te beslissen. Bovendien is het financiele plaatje allesbehalve duidelijk. Doel van de hervorming van de bibliotheken was besparen, maar om enig zicht te hebben over de omvang en nut van die besparingen, moet men eerst over concrete cijfers kunnen beschikken. Die zijn er niet en wat de precieze besparing van het sluiten van de hulpbib's gaat zijn is dan ook onduidelijk.

In meer algemene termen; als commissies er enkel maar zijn om de schijn van serieux, transparantie, verantwoordelijkheid en democratisch fatsoen op te houden, kan men ze net zo goed afschaffen. Het heeft geen enkele zin om mensen te mobiliseren en te betalen om een probleem uit te spitten en naar best vermogen een advies te formuleren als men al op voorhand beslist heeft het hoe dan ook naast zich neer te leggen. Het is een wezenlijk onderdeel van de democratie dat de bevoegdheid om beslissingen te nemen gecorrigeerd wordt door de plicht om verantwoording af te leggen als die beslissing minder gelukkig uitvalt. Die basis democratische behoefte kan uiteraard maar functioneren als het ook absoluut duidelijk is waar en waarom het bestuur de adviezen van de commissies die ze zelf heeft ingesteld, volgt of naast zich neerlegt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?