Komt er een openbaar toilet aan het fort? “Nu worden de bosjes gebruikt” - Aldus Gemeenteraadslid Ymke Govaerts

Op 29 juni 2023
Ymke

Het Nieuwsblad berichtte op 22 juni 2023  over de inwoners van de Fortstraat nabij het fort van Kessel vragen aan de gemeente Nijlen en of er openbare toiletten geïnstalleerd kunnen worden. Ons raadslid Ymke Govaerts (N-VA) brak een lans voor dat standpunt op de gemeenteraad van juni.

Het Nieuwsblad berichtte het volgende: “De gemeente levert vergunningen af voor vissers en nachtvissers aan het fort. Maar nergens zijn er openbare toiletten. Dan is het gevolg natuurlijk dat de bosjes en het bos gebruikt worden, wat niet fijn is voor wandelaars die dit zien gebeuren of er achteraf op uitkomen”, aldus Ymke Govaerts.

“Een gemakkelijke oplossing is een Dixi plaatsen in de zomermaanden en de verlengde weekends als het er heel druk is. Of je kan een deel van de grote som geld die nu aan studiebureaus gegeven wordt om begraafparken uit te tekenen of mobiliteitsstudies uit te werken, direct aan de Nijlenaar besteden door een openbaar toilet te zetten en in het onderhoud ervan te voorzien”, vraagt het raadslid, die ook de Kesselse Heide aanwijst als mogelijke locatie voor zo’n extra openbaar toilet.

Schepen van Sport Luc Luyten (Nijlen & U) zegt dat er aan de Kesselse Heide geen probleem is. “Daar is het educatief gebouw van de provincie en die toiletten zijn de hele dag beschikbaar”, aldus de schepen.

“Wat betreft de omgeving rond het fort hebben we inderdaad wat klachten gekregen in verband met overlast. Dat was vooral na de verlengde weekends in mei. Toen was er heel wat volk. We hebben onmiddellijk beslist om het aankopen van extra dagkaarten om te vissen stop te zetten. Onze fortwachters hebben ook een verhoogde controle uitgevoerd en we merken dat de rust is weergekeerd. We hebben ondertussen ook prijzen opgevraagd voor mobiele toiletten en overwegen inderdaad om zo eentje te plaatsen in een bepaalde periode van het jaar. Dat moet wel in overleg met de diensten van Onroerend Erfgoed gebeuren, die toestemming moeten geven”.