Ruimtelijke ordening

Onze gemeente Nijlen-Kessel-Bevel is een groene parel in een meer en meer verstedelijkt Vlaanderen.   N-VA Nijlen wil het landelijke, groene karakter van onze gemeente bewaren, ja zelfs versterken.

Een groene omgeving, een goed werkend ecologisch netwerk, met onder andere een efficiënte waterhuishouding en voldoende hernieuwbare energie, en een modern toekomstgericht kwalitatief woonpatrimonium zijn mogelijk via een doordacht beleid.

Hoewel de Europese bevolking geen natuurlijke aangroei heeft, neemt de vraag naar woningen en voorzieningen toe, enerzijds door de sterke tendens naar kleinere gezinnen en anderzijds de migratiestromen.  Deze maatschappelijke tendensen maken een doordacht beleid inzake ruimtelijke ordening zeer belangrijk.

1. N-VA Nijlen versterkt jouw kern

Er is nood aan een duidelijk en krachtdadig beleid dat zorgt voor een ruimtelijke ordening die de schaarse open ruimte vrijwaart.

Door in te zetten op slimmer ruimtegebruik, kwaliteit en efficiëntie moeten we onze dorpskernen versterken.  N-VA Nijlen wenst betaalbaar wonen te garanderen en tegelijk een te doorgedreven verstedelijking tegen te gaan.

Lintbebouwing dient zoveel mogelijk vermeden te worden ten voordele van inbreiding binnen de bestaande en aangesneden woongebieden in de dorpscentra.

We geloven dat het vernieuwen van het bestaande patrimonium in de eerste plaats moet dienen om de woonkwaliteit voor de  Nijlenaars zelf te verbeteren. Niet kwantiteit maar kwaliteit van wonen moet centraal staan. Het bestuur moet ervoor zorgen dat jonge  Nijlenaars zich na eventuele studies graag terug met hun gezin in onze gemeente vestigen. Werken en jobcreatie in de eigen gemeente moet zoveel mogelijk gestimuleerd en ondersteund worden vanuit alle bestuursdomeinen.

Door het verplicht maken van een conformiteitsattest voor verhuurde woningen, wordt een minimale kwaliteit en veiligheid voor iedereen gewaarborgd, zonder in te grijpen op de vrije markt van vraag en aanbod.

2. Groene ruimte geeft je energie

Door een halt toe te roepen aan de verharding en meer plaats te voorzien voor groen en water in onze dorpen, moeten we in de toekomst beter gewapend zijn tegen de gevolgen van extreme weersomstandigheden.

Het herziene gemeentelijk ruimtelijk structuurplan bepaalt de invulling van onze gemeentelijke open ruimte. Deze invulling gebeurt door het opmaken van ruimtelijke uitvoeringsplannen, een algemene bouwverordening en een beeldkwaliteitsplan, dat is een voorbeeldboek met de wensen van de gemeente in verband met de ruimtelijke ordening. Hier dient zeker een tandje bijgestoken te worden.  Een aantal uitvoeringsplannen dienen opgemaakt te worden.  Op deze manier wordt het voor iedereen duidelijk wat wel of niet mag gebouwd worden en waar de groene ruimtes maximaal kunnen gevrijwaard worden.

N-VA Nijlen wenst waar nodig het structuurplan te herbekijken en waar nodig aan te passen om Nijlen klaar te maken voor haar volgende generatie inwoners conform de Nota Ruimte van de Provincie Antwerpen en het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. Wij willen hiermee een duidelijke visie voor een leefbaar Vlaanderen formuleren.

3. Ruimtelijke ordening, mobiliteit, leefmilieu en economie gaan hand in hand

We zijn van oordeel dat ruimtelijk beleid ontegensprekelijk verbonden is met het mobiliteitsbeleid, het woonbeleid én openbare werken. Gezien deze beleidsdomeinen erg overlappen is N-VA Nijlen een voorstander van geïntegreerd beleid.

Communicatie bij uitvoering van grote bouw- en infrastructuurwerken moet absoluut beter. Uiteraard zal er altijd een zekere hinder zijn bij werkuitvoeringen, maar de burger mag zich niet  alleen “lijdend voorwerp” voelen.

N-VA Nijlen voorziet de inschakeling van een ombudsman, welk op geregelde tijdstippen (een aantal vaste uren per week) ter plaatse aanspreekbaar zal zijn voor de omwonenden. Hij of zij zal de bezorgdheden en klachten van de buurt inbrengen op de technische werfvergaderingen en zal mee kunnen beslissen over werkplanning en begeleidende maatregelen.

N-VA Nijlen garandeert ook meer inspraak en transparantie. Het is noodzakelijk dat de verslagen van Gemeentelijke Commissie van Ruimtelijke Ordening vlot en actief gecommuniceerd worden. Immers, N-VA Nijlen waardeert de burger als actieve participant van het beleid en zal volledige inzage en transparantie geven.

N-VA Nijlen zal zich maximaal engageren voor :

• bescherming van de schaarse groene ruimte
  • inbreiding ipv uitbreiding
  • groene dorpskernen ipv lintbebouwing
  • woonbeleid gericht op de eigen jonge gezinnen
  • Een duidelijk ruimtelijk structuurplan
  • duidelijke communicatie en vast aanspreekpunt bij werken op het openbare domein
  • inzage tijdens de besluitvorming
  • inspraak van de burger in het locale beleid

Mail uw vragen en bezorgdheden naar nijlen [at] n-va.be (subject: Ruimtelijke%20ordening)