De helaasheid van de Kruiskesberg

Op 3 maart 2012

Ondanks algemeen protest heeft het huidige gemeentebestuur beslist, onder het mom van goed bosbeheer, om toch door te gaan met de kap van bomen die zogezegd niet behoren tot de ‘streekeigen begroeiing’.

Om dit ‘goed’ bosbeheer te realiseren moeten er in het domein Kruikesberg 1.400 ‘exotische’ bomen gekapt worden, meestal Amerikaanse eiken zodat de ‘streekeigen begroeiing’ terug volop kansen krijgt de overhand te veroveren in dit stukje wandelparadijs.

Dit soort bosbeheer dreigt een regelrechte kaalslag te worden waarbij je bij jezelf de vraag stelt waar de logica in dit verhaal zit: een bos kaalplukken omdat er ‘vreemde’ bomen groeien? Laat dit duidelijk zijn: op dit ogenblik wordt de Kruiskesberg zoals we die allemaal kennen, onherkenbaar verminkt. De bijgevoegde foto bewijst dit maar al te goed

Is dit wat men wil? Overal gaan er stemmen op om het bomenbestand te vermeerderen of het toch minstens te behouden. Waarom moet er dan met zo’n grove borstel door ons eigen Kempisch landschap geveegd worden? Kon dit niet meer planmatig gebeuren zodat de ziel van de Kruiskesberg kon behouden blijven?