Het kartel ‘N-VA - Nieuw Nijlen’ tekent als eerste de engagementsverklaring van de Vlaamse Ouderenraad

Op 12 juni 2024

De senioren in Nijlen zijn goed voor 21,6%, of ongeveer 4500 inwoners, dat aantal zal in de toekomst zeker nog stijgen. De Vlaamse Ouderenraad wil het behoud van de seniorenadviesraden of ouderenadviesraden in alle Vlaamse gemeenten garanderen. Daarom werd een engagementsverklaring voorgelegd aan alle lokale politieke partijen, alsook in Nijlen. Het kartel ‘N-VA – Nieuw Nijlen’, dat in oktober voor het eerst samen naar de kiezer trekt, tekende als eerste de engagementsverklaring.

“Onze gemeente heeft een sterk sociaal weefsel, dat willen we na oktober verder versterken.” Aldus Jan Verbraecken (voorzitter N-VA Nijlen) en Leo Verhelst (voorzitter Nieuw Nijlen). “Wij willen in de volgende legislatuur extra inzetten op onze senioren, het is heel belangrijk voor ons dat zij actief betrokken worden in het lokale beleid en dit kan via een sterke Nijlense Seniorenraad. Onze seniorenraad verdient dan ook onze blijvende ondersteuning.” Zo wil het kartel na de verkiezingen betere inspraak en meer participatie organiseren, onder meer voor de senioren.

“Als we mee kunnen besturen in Nijlen en kunnen wegen op het beleid willen we extra inzetten op onze senioren, onder meer door zowel de toegang tot de gemeentelijke diensten alsook de toegang naar de gemeentelijke gebouwen te verbeteren. Ook willen we onze senioren beter informeren over het lokale beleid. Tevens willen we meer sensibiliseren en faciliteren rond armoede en eenzaamheid bij senioren. Die plannen kunnen we alleen maar uitvoeren samen met een sterke Seniorenraad Nijlen” Aldus beide voorzitters. Vanuit het kartel wordt dan ook enthousiast gereageerd dat beide partijen samen de eerste waren in onze gemeente om de engagementsverklaring te ondertekenen om zo het engagement naar senioren toe vanaf oktober te bestendigen.