Het zwembad in problemen

Op 19 augustus 2019

Een donderslag bij heldere hemel.

Dat is wat het nieuws over de plotse sluiting van het gemeentelijk zwembad is voor vele Nijlenaars.

2 studies hebben aangetoond dat het niet verantwoord is om het zwembad nog langer open te houden wegens betonrot aan de kade.

Men wist toch al langer dat er betonrot was en dat er naar een oplossing moest gezocht worden?

Enkele jaren geleden zijn er al renovaties geweest. Heeft men toen niet gemerkt dat er een groot probleem was?  Was dit een tekortkoming in de opdracht voor de renovatie?

Op de zitting van de gemeenteraad van 5/2/2019 wordt op een vraag van de oppositiepartijen hierover gezegd dat er een schatting is van de investering nodig om het zwembad nog 10 jaar open te houden (tot 2028) en dat er ook de mogelijkheid bekeken wordt om een nieuw (al dan niet in samenwerking met buurgemeenten) zwembad te bouwen.

Waarom werd er niets gezegd over een risico op plotse sluiting?  Waarom werden er geen noodplannen voorzien voor of besproken met de gebruikers (onder andere de scholen van Nijlen en buurgemeenten, de zwemclubs, …)?

Tussen februari en augustus ligt toch niet zoveel tijd om nu plots over te moeten gaan tot een drastische, onmiddellijke sluiting als toen het probleem en de risico’s al gekend waren?

Dit zijn vragen en bedenkingen die wij ons stellen en waar we graag een antwoord op willen weten.

( link naar het agendapunt van de gemeenteraad van 5/2/2019 : https://nijlen.onlinesmartcities.be/suite-consult/publication/19.0304.04...

Had men hier voorrang aan kunnen geven bij het beslissen tot bepaalde investeringen ?

Het nieuwe gemeentehuis is dan misschien wel mooi maar een goed gemeentelijk zwembad biedt toch net iets meer meerwaarde aan de burger.

RTV artikel (jan 2018 ! anderhalf jaar geleden!) waarin de sluiting al een mogelijkheid was: https://www.rtv.be/artikels/nieuw-zwembad-noodzakelijk-nijlen-a49257