Nijlense N-VA fractie pleit voor drastische aanpak van gevaarlijke verkeerssituatie in Nijlen en Kessel centrum.

Op 13 december 2020, over deze onderwerpen: Verkeer en mobiliteit

Onze dorpskernen kreunen reeds jaren onder de toenemende verkeersdrukte.
De N-VA fractie juicht de inspanningen om het fietsen en het wandelen te promoten via de zogenaamde modal shift toe.
Het verkeersinfarct in onze kernen zal evenwel niet behandeld worden door het promoten van het lokaal fietsen en wandelen alleen. Het doorgaand bovenlokaal verkeer blijft het voornaamste pijnpunt in onze kernen. Het veilig samengaan van fiets-, wandelverkeer en druk en vlot autoverkeer blijft een (groene) illusie. Indien de grote verkeersstromen doorheen onze kernen blijven razen, blijft fietsen in de kern bijzonder moedig, gevaarlijk en onverantwoord; niet in het minst voor onze jongste fietsers.

N-VA Nijlen meent dan ook dat integreren van het fietsverkeer in het steeds drukker wordend boven lokaal verkeer bijzonder gevaarlijk en niet zinvol is.
De enige oplossing voor deze conflictsituatie is het zoveel mogelijk scheiden van beide verkeersstromen.
N-VA Nijlen wil daarom het debat over een ontsluitingsweg ten Noorden van Nijlen heropenen. Samen met alle actoren moet bekeken worden hoe een nieuwe verbindingsweg het doorgaand verkeer uit onze dorpskernen kan houden. De weerslag op de natuur en het milieu dient zo beperkt mogelijk gehouden en zelfs gecompenseerd te worden.

Door het verkeer zowel van als naar Lier af te leiden richting de Oostmalsesteenweg worden zowel de Nijlense als Kesselse kern fietsvriendelijk, veiliger en leefbaar. Onze fractie en onze leden wensen immers woon- en recreatie kernen, geen ongezonde verkeerskernen. Sluipverkeer dient actief aangepakt te worden oa door snelheidsbeperkingen, doordacht éénrichtingsverkeer, intelligente verkeerslichten, lokaal verkeer verordeningen, fietsstraten, strategisch geplaatste paaltjes....

Alle doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk naar de grote verkeersassen geleid worden zodat de kleinere zijstraten en kleinere verbindingswegen veilig voorbehouden blijven voor de zwakke weggebruiker en bewoners.

Het centrum van Nijlen wordt doorkruist door de spoorweg Lier-Herentals. Verstandiger sluiten en openstellen van de overweg kan resulteren in minder gesloten overwegen en dus vlotter verkeer. Een trein richting Lier die stilstaat in het station zou het doorgaand autoverkeer niet mogen hinderen door een zinloos gesloten overweg. Wij pleiten dan ook voor dringend overleg met de NMBS om het gebruik van de slagbomen te optimaliseren. Aangezien er geen station meer is in Nijlen moeten we ijveren voor een ontdubbeling van het perron met een extra ticketautomaat.

Een goed verkeersbeleid is een proactief beleid. Veel te vaak stellen we in de gemeenteraad vast dat nieuwe verkavelingen en woonkernen worden toegestaan alvorens men nadenkt over de lokale verkeerssituatie en noodzakelijke ontsluiting van deze woongebieden. We denken hier bijvoorbeeld aan het woon-bal project met extra verkeer naar de kern van Nijlen en Kessel toe.
Verkavelingen rond de Goezo Klokkenlaan met vermoedelijk veel secundair verkeer via Dorsel, Zavelweg, Koekoekstraat.

Een geı̈ntegreerd beleid : ruimtelijke ontwikkeling – mobiliteit is hiervoor aangewezen. Het zou dan ook zonder twijfel zinvol zijn deze dossiers al van in het beginstadium te bespreken op de respectievelijk commissies en tijdig advies in te winnen van verkeersexperts alvorens de verkaveling goed te keuren. Nu gebeurt dit maar al te vaak te laat.

Voorkomen is ook in deze beter dan genezen.