Testopstelling rond de Goezo Klokkenlaan en de Vrije Basisschool De Zandloper

Op 1 maart 2021, over deze onderwerpen: Verkeer en mobiliteit

"De afgelopen weken was er de nodige animositeit en nervositeit te bespeuren bij de buurtbewoners van de Zandlaan en de omliggende straten. Nieuwe verkeerssituatie? Afgesloten straten? Maar op 13 februari was het dan uiteindelijk toch D-Day : de 'grote infomarkt' over een nieuwe testopstelling rond de Goezo Klokkenlaan en de Vrije Basisschool De Zandloper. Het woord 'infomarkt' dekt ironisch genoeg ook de volledig lading. De buurtbewoners werden er louter geïnformeerd over hoe de schoolomgevingen er (althans tijdelijk) zouden uitzien. Zonder enige vorm van inspraak en zonder enige vorm van luisteren naar bekommernissen van de bewoners. En laat dat misschien een eerste vraag zijn. Waarom werden de buurtbewoners schromelijk over het hoofd gezien? Het antwoord op deze vraag dat ik kreeg op de 'infomarkt' dat het 'maar een testopstelling' was vond ik wat flauwtjes. Zelfs bij 'maar een testopstelling' kan er op z'n minst toch op voorhand geluisterd worden? Of vergis ik me daarin? Ook de reactie dat er dan toch niks zou beslist worden, vond ik weinig respectvol naar de buurtbewoners toe. Er rest enkel het gevoel dat dit beleid niet door de gemeente Nijlen werd bepaald, maar door een studiebureau die ongetwijfeld erg geletterd zullen zijn, maar die de voeling met de plaatselijke situatie volledig mist.

 

Tijdens het voorbereiden van deze vraag, kregen wij ook een schrijven van een verontruste buurtbewoonster. De punten die in dit schrijven werden aangehaald stemden voor 95% overeen met de aandachtspuntjes die ik zelf in het kort had genoteerd. Een ware copy-paste. Wij delen deze punten en bijhorende vragen dan ook héél graag met jullie.


1. Op de vraag die op de 'infomarkt' werd gesteld of er een mobiliteitsstudie was gebeurd, werd negatief geantwoord. In de nieuwe testopstelling werden er een massa parkeerplaatsen geschrapt. In hoeverre is er zekerheid dat er voldoende parkeerplaatsen resten voor de ouders die hun schoolgaande kinderen naar school willen brengen? Het antwoord op de 'infomarkt' dat "ze dan maar met de fiets naar school moeten komen", was hopelijk een lapsus van één van de verantwoordelijken? Want hoe graag we dit allemaal ook zouden willen, we moeten hier gewoon realistisch zijn. Vaak wordt het wegbrengen van kinderen gecombineerd met de verplaatsing naar het werk die jammer genoeg met de fiets niet altijd haalbaar is.

 

2. Is de parkeergelegenheid enkel een probleem voor de ouders van de schoolgaande kinderen? Wij - als N-VA-fractie - vrezen  van niet. Een topwedstrijd van FH Nijlen in sporthal 't Zand en een uitverkochte voorstelling van toneelkring De Wilgekatjes was nu steevast al de voorbode voor het zoeken naar een geschikt parkeerplaatsje. En dat was dan nog in de goeie ouwe tijd dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar waren. Als we dit alles nog gaan combineren met de bezoekers van wat de nieuwe herbestemming van de O.L.-V.-kerk dan ook moge zijn. Hoe gaat dit tekort aan parkeerplaatsen opgevangen worden? Is hier al over nagedacht?!

 

3. Wat betreft de inrichting van de in- en uitrit van de parking aan sporthal 't Zand zijn er toch ook enkele bedenkingen. Een bloemperk dat erg ongelukkig opgesteld staat zodat vlot tweerichtingsverkeer bij het op- en afrijden van de parking onmogelijk is (en geloof mij, een witte streep op de grond en een verkeersbord met 'WEES HOFFELIJK = RITSEN" zal hier niet de oplossing zijn), fietsende kinderen die de in- en uitrit van de parking moeten kruisen, de massa wagens die de N13 oprijden nét op die plaats waar de kinderen aan het zebrapad de erg drukke steenweg dienen over te steken,... Zullen hier gemachtigde opzichters en/of politieagenten aanwezig zijn om deze levensgevaarlijke situaties iets minder levensgevaarlijk te maken? Zo neen, is dit vragen om problemen (lees : vragen om ongelukken).

 

4. Wat betreft de globale testopstelling. Deze zal in voege zijn van 22 februari tot 1 oktober. Wat denken jullie te leren uit de periode van 1 juli tot 31 augustus inzake de verkeersstroom van de ouders van de schoolgaande kinderen? Blijft de testopstelling met inbegrip van de schoolstraat en het parkeerverbod in de Zandlaan ook in die periode in voege?

 

5. Wat de exacte reden van deze testopstelling is, blijft ook nog wat vaag. De exacte probleemstelling met de nodige statistieken over ongevallen of overtredingen werd alvast nog niet voorgelegd. Laten we er van uitgaan dat 'veiligheid' toch wel een voorname reden zal zijn. Door de Klokkenlaan af te sluiten, zijn de bewoners van het Maneschijnhof, de Zandlaan én van het afgesloten gedeelte van de Klokkenlaan nu genoodzaakt om allemaal via de Zandlaan en Boshoek zo op de N13 te rijden. In een goed circulatieplan, is het de bedoeling  om het autoverkeer weg van de school te krijgen. Dit is in deze duidelijk niet het geval.  Hierdoor worden immers al deze personen niet langs 1, maar jawel langs 2 scholen gestuurd. Is dit wat het huidige bestuur verstaat onder de term 'veiligheid aan de schoolpoorten'? Waar zit 'm hier de logica?

 

6. Ooit trouwens al geprobeerd om vanuit de Boshoek op de N13 te komen? Een hachelijke onderneming. Daar wordt het letterlijk wachten op een eerste ongeluk.

 

7. Zullen de buurtbewoners en de ouders van de schoolgaande kinderen - in tegenstelling tot de 'opgedrongen' testopstelling - wel deel kunnen nemen aan een evaluatiemoment? Het gevoel leeft dat  alles sowieso zal doorgedrukt worden van bovenuit zonder te kijken naar en rekening te houden met de behoeften van de werkelijke gebruikers.


Tenslotte nog een persoonlijke afsluiter... Ik heb nu al bijna 40 jaar in de Zandlaan gewoond en ja, tijdens het begin en het einde van de school is het er erg druk. Dat is welgeteld 2x een kwartiertje per dag. En ja, soms kon ik me ook ergeren aan het feit dat de ouders persé in de Zandlaan wilden parkeren, en het daarbij niet al te nauw namen met de verkeersregels (half voor oprit, te dicht bij kruispunten, meer op de baan dan in de berm,…). De parking van ’t Zand is immers écht ni zo ver. Er waren soms best gevaarlijke verkeersituaties, dat valt ook zeker niet te ontkennen. En dat het gemeentebestuur aan deze situatie iets wou veranderen, daar wil ik nog in volgen ook, maar waarom moet dan een volledige buurt geterroriseerd worden?! Waarom mogen de buurtbewoners - je kan hen moeilijk met de vinger wijzen als zijnde de schuldigen van deze problematiek - tijdens het begin en het einde van de schooltijd hun eigen straat niet meer in met de wagen? Waarom geldt er een algemeen parkeerverbod in de schoolomgeving zodat ‘bezoekers’ van de buurtbewoners eveneens hun wagen op de parking van ’t Zand zullen moeten parkeren? Kunnen deze maatregelen niet enkel tijdens bepaalde uren (begin en einde school) gelden?"

Met vriendelijke groeten,

Stijn Lemmens

Mail gerust jullie bekommernissen/voorstellen of andere punten over deze nieuwe testopstelling door naar info [at] stijnlemmens.be en wij nemen deze vraag mee naar de aanstaande gemeenteraad op 2 maart 2021. Bellen kan ook tel.: 03/237.95.01   GSM: 0476/410.310

N-VA gemeenteraadfractie Nijlen-Kessel-Bevel

l

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is